Wij gebruiken cookies om uw ervaring beter te maken. Om te voldoen aan de cookie wetgeving, vragen we uw toestemming om de cookies te plaatsen. Op onze website maken wij gebruik van Google diensten. Google verzameld persoonsgegevens voor gepersonaliseerde advertenties. Meer informatie.
Kledingwinkels
Kledingwinkels zijn een sector binnen de retail die zich de afgelopen jaren compleet hebben moeten hervormen. De traditionele winkelstraat en ervaring is structureel veranderd en ook de huren van panden stijgen steeds verder. Schaalvergroting, specialisatie of het aanboren van andere markten zijn methoden om tot omzetgroei te komen in deze markt. Automatisering is hier een belangrijk onderdeel van.
Automatisering: Online kanaal
Veel kledingwinkels hebben tegenwoordig een online kanaal opgezet voor het aanvullen of compenseren van de fysieke winkelverkopen. Een goed opgezette website kan ervoor zorgen dat kledingwinkels de laatste collectie direct kunnen aanbieden aan klanten. Deze klanten kunnen er in veel gevallen voor kiezen om de producten bij de winkel op te halen of te laten bezorgen.
Het personeel van de kledingwinkel dient het systeem dagelijks te onderhouden, bij te houden en pakketten voor klanten te verzenden. Producten kunnen verzameld worden door order te picken in een magazijn of in de winkel zelf, met het gebruik van PDA’s of barcode scanners om voorraad af te boeken of de bestelling compleet te maken. Door middel van een labelprinter kunnen verzendlabels worden afgedrukt voor pakketten die verzonden moeten worden naar de klant.
POS oplossingen voor kledingwinkels
Hieronder een overzicht van een aantal digitale oplossingen voor kledingwinkels:
- Kassasystemen
- Bonprinters
- Labelprinters
- Barcode scanners
- Zelfbedieningszuilen en kassa’s
- Tablets
- Pasprinters
- PDA’s of mobiele computers
- Software
Kassasystemen
Een vast kassasysteem in een kledingwinkel is normaliter gepositioneerd voor de uitgang van de winkel, nabij de detectiepoortjes. Deze kassasystemen bestaan uit een workstation, all-in one systeem of tablet waar de kassasoftware op draait.
Aan dit kassasysteem wordt diverse randapparaat gekoppeld, zoals een bonprinter, pinapparaat en kassalade. Ook wordt meestal een barcode scanner gekoppeld aan het kassasysteem voor het scannen van de barcodes op de kledingstukken.
Bonprinter
In de retail zijn winkeliers verplicht om klanten een bon van de aangekochte goederen mee te geven. Om deze bon snel af te drukken en de tijd van het transactiemoment te minimaliseren heeft de meerderheid van de kledingwinkels een thermische bonprinter. Binnen een paar seconden is de bon afgedrukt en aan de klant verstrekt. Er zijn ook mogelijkheden om een digitale bon af te drukken of op de klantenkaart erbij te zetten, maar dit hangt uiteraard af van de software. Op het moment dat de klant geen digitale bon wil ontvangen, zal u als winkelier toch een bon moeten verstrekken en is een thermische bonprinter dus eigenlijk een must. De kosten van een dergelijke bonprinter en de afdruk zijn echter zeer laag, en er zijn nog merken zoals bijvoorbeeld Star, die methodes ontwikkeld hebben om extra te besparen op bonnetjes.
Labelprinter
Een labelprinter kan op diverse manier gebruikt worden in een kledingwinkel. Enerzijds kunnen er prijskaartjes voor kleding worden afgedrukt. Zebra heeft bijvoorbeeld labels voor kledingkaartjes. Deze labels kunnen ook op dozen of kaartjes geplakt kunnen worden. Ook kan een labelprinter korting labels of prijskaartjes afdrukken, wanneer producten in de winkel fysiek van prijs verlaagd worden.
Voor online bestellingen kan een labelprinter gebruikt worden om verzendlabels af te drukken. Er zijn speciale verzendlabels geschikt voor de verschillende vervoerders zoals DHL, PostNL en UPS. Op deze verzendlabels kan de software van het vervoersbedrijf een barcode genereren die kan worden ingelezen door de vervoerders.
Barcode scanners
Op de toonbank van kledingwinkels wordt over het algemeen gebruik gemaakt van een barcode scanner, om de kleding labels te scannen en de prijs in het kassasysteem in te lezen. Dit kunnen verschillende types barcode scanners zijn.
- Bedrade of draadloze barcode handscanner: Direct aangesloten aan het kassasysteem via draad, bluetooth of RF. Deze barcode scanners moeten altijd opgepakt worden door de kassière, wat extra handelingstijd kost. Een voordeel van een draadloze barcode scanner is wel dat er grotere stukken gescand kunnen worden en dat er gelopen kan worden met de scanner.
- Presentatie barcode scanner: Een presentatie barcode scanner (staande scanner op de toonbank) zorgt ervoor dat de kassière de scanner niet op hoeft te pakken en de barcodes direct langs de scanner moet laten gaan. Dit creëert een sneller proces. Een presentatie barcode scanner is altijd met een draad bevestigd aan het kassasysteem. Als er toch gericht moet worden naar een groter item, kunnen presentatie barcode scanners ook gericht moeten worden naar een product.
- Inbouw scanner: Een inbouw scanner wordt ook wel eens ingezet in grote ketens, maar is lang niet zo veel gebruikt in kledingwinkels als een presentatie barcode scanner.
Zelfbedieningszuilen of touchscreens
In kledingwinkels duiken zelfbedieningszuilen of kiosks steeds vaker op. Omdat het online kanaal steeds belangrijker wordt, kunnen klanten op deze zuilen ervoor kiezen om producten te bestellen die in de winkel niet op voorraad zijn, en thuis te laten bezorgen. Ook kan de kiosk bijvoorbeeld zorgen voor het ophalen en klaarzetten van een online bestelling.
Een derde reden voor het inzetten van deze zuilen is het inchecken van klanten op diverse tijdstippen per dag. Een gelimiteerd aantal bezoekers kan met een dergelijke zuil eenvoudig geregistreerd worden, wellicht met een ingebouwde bonprinter of scanner voor de identificatie.
Tablets
In de drukkere kledingwinkels kan personeel door middel van tablets klanten in de winkel informeren over nieuwe producten, producten online bestellen voor de klant en zelfs afrekenen, in combinatie met een mobiel pinapparaat en eventueel mobiele bonprinter.
Dit wordt door veel klanten als een zeer aangename optie gezien en een verbetering van het traditionele transactiemoment.
Pasprinters
Door middel van een kaart- of pasprinter kan een kledingwinkel zeer laagdrempelig eigen loyalty- of klantkaarten afdrukken. Er zijn diverse pasprinters beschikbaar van Evolis en Zebra, met verschillende afdrukmogelijkheden, bijvoorbeeld enkelzijdig, dubbelzijdig en glossy coatings. Pasjes kunnen ook in hoge kwaliteit voorbedrukt worden, en gepersonaliseerd met een pasprinter.
Ook zijn er pasjes beschikbaar met magneetstrip en NFC of RFID oplossingen. Toch zien wij regelmatig ook een klant specifieke barcode op een pasje gedrukt worden. De klant neemt zijn pasje mee naar de winkel en de barcode scanner identificeert de klant – voor een kortingspercentage of een VIP behandeling bijvoorbeeld.
Op deze pagina staan diverse pasprinters opgesomd.
PDA’s / Mobiele computers
Orders picken voor online bestellingen of inventarisatie van de kledingstukken, kan eenvoudig opgezet worden door het gebruik van een PDA. Het is veel accurater dan het werken met documenten. Bijvoorbeeld voor een online bestelling kunnen er diverse producten gescand worden en verzameld in een pakket. Door te werken met een goed softwaresysteem in combinatie met PDA’s of barcode scanner kunnen bestellingen en inventarisatie veel eenvoudiger en efficiënter opgepakt worden.
Software
Alles valt of staat met het gebruik van de juiste software. Dit is ook voor kledingwinkels geen uitzondering. De juiste combinatie tussen offline en online verkopen in een systeem, gekoppeld aan de voorraad en eventuele externe magazijnen is de juiste basis voor een softwaresysteem in deze sector. De juiste combinatie van software, een website en de juiste hardware moet dit proces helemaal stroomlijnen en zorgen voor een betere winkelervaring voor de klant.
Onderstaande softwarepakketten zijn geschikt voor kledingwinkels:
Een overzicht van softwarepartijen voor het retail kanaal, kunt u op deze pagina vinden.
Gerelateerde oplossingen
Een overzicht van de verschillende oplossingen voor kledingwinkels: